حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
347 بازديد

تبدیل تهدید تحریم به فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان

تبدیل تهدید تحریم به فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم گفت: با تحریم راحت‌تر می‌توانیم محصولات خود را بفروشیم؛ البته در حال حاضر در شرایط تحریم با مشکل تأمین قطعات مواجه هستیم، بی‌ثباتی نرخ ارز و تغییر شدید قیمت‌ها نیز از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

تهدید و فرصت «تحریم» برای شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ محمد عبابافها، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم، اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم سال ۱۳۷۱ ثبت شده است، در آن سال‌ها بحث کامپیوتر در ایران نوپا بود و فعالیت کمی در این زمینه انجام می‌شد به همین جهت با چند نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این مجموعه را شکل دادیم تا در زمینه برق الکترونیک و کامپیوتر فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: طراحی بردهای الکترونیکی را که در حوزه اتوماسیون صنعتی کاربرد داشت در دستور کار شرکت قرار دادیم. در همان زمان توانستیم پروژه‌هایی را از سوی شرکت‌های شهر صنعتی البرز در حوزه اتوماسیون صنعتی بگیریم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم تصریح کرد: به‌عنوان مثال با استفاده از ایده‌های خود در شرکت «سرامیک اقبال» اتوماتیک کردن پرس‌های کاشی و در شرکت «سرامیک البرز» کنترل کوره‌های پخت سرامیک را توسط بردهای الکترونیکی ساخت خودمان اجرایی کردیم.

وی افزود: در سال ۷۴ موفق به ساخته برد شبیه‌ساز درایو کامپیوتر شدیم که جایگزین هارد و فلاپی درایو در کامپیوتر می‌شد و کاربرد صنعتی داشت، این قطعه به‌علت الکترونیکی بودن در اثر گرد و غبار، حرارت و تنش‌هایی که ممکن بود در سیستم‌های صنعتی وجود داشته باشد دچار آسیب نمی‌شد و کاملاً هم شبیه درایو بود.

عبابافها اشاره کرد: سال ۷۸ سیستم تله‌متری و کنترل از راه دور تأسیسات آب و فاضلاب را برای اولین بار در ایران و به صورت پایلوت در قزوین اجرایی کردیم. در همان زمان هم موفق به تولید آرتی‌یو شدیم و یکی از اولین شرکت‌هایی بودیم که آن را برای کنترل از راه دور و سیستم اتوماسیون صنعتی تولید کردیم.

وی عنوان‌کرد: این تولید تا سال ۸۹ ادامه داشت و واحد یک و ۲ نیروگاه شهید رجایی به سیستم‌های ما مجهز شد و این سیستم‌ها به جای سیستم‌های آمریکایی در مدار قرار دارد و نزدیک به ۲۰ سال است که کار می‌کند؛ سال گذشته هم واحد چهار نیروگاه مجهز به سیستم ما شد.

محصولات ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم اضافه کرد: تجهیزات ما ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از تجهیزات خارجی و نمونه مشابه آن بود. سال گذشته برای واحد چهار نیروگاه شهید رجایی با ۴۰۰ میلیون تومان در مناقصه شرکت کردیم در حالی که شرکت‌های خارجی با مبالغ یک میلیارد تومان در این مناقصه شرکت کرده بودند.

وی گفت: در سال ۹۳ شرکت را توسعه دادیم و نمونه‌ آرتی‌یوهای ما در پارک علم و فناوری قزوین قرار دارد، ما موفق شدیم نمونه جدیدی از آرتی‌یوهایی را تولید کنیم که تمام استانداردهای لازم را داشته باشد؛ تمام استانداردهای بین‌المللی اخذ شده است و اکنون در حال اخذ تاییدیه پدافند غیرعامل هستیم تا از لحاظ امنیتی تایید شود.

عبابافها اظهار کرد: پژوهشگاه وزارت نیرو مرجع شرکت‌های توزیع و انتقال برق است که برای محصولات خود از سوی این پژوهشگاه تاییدیه گرفته‌ایم. در کنار برنامه‌های موجود طرح‌های پیمانکاری هم داریم که ساخت ایستگاه‌های پمپاژ آب و فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب را به‌صورت کامل از کار مکانیک، برق، تجهیزات و حتی ابنیه اجرایی می‌کنیم.

وی یادآور شد: در این شرکت با پنج دانشجو که تازه فارغ‌التحصیل شده بودیم کار را آغاز کردیم و در حال حاضر ۹۰ نفر در این شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند. کارگاه ساخت و واحد اداری شرکت البرز میکروسیستم در شهر صنعتی البرز و واحد تحقیق و توسعه این شرکت نیز در پارک علوم و فناوری استان قزوین مستقر است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم گفت: برای آینده برنامه زیادی داریم اگر شرایط سیاسی و اقتصادی اجازه دهد واحد تحقیق و توسعه خود را گسترش و توسعه محصولاتی در حوزه الکترونیک و حوزه نرم‌افزار را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

وی اشاره کرد: ایده‌هایی جدید در عرصه محصولات نو داریم. در حال حاضر برنامه‌ریزی می‌کنیم تا قابلیت‌هایی که در کشور ارائه نمی‌شود را به محصولات خود بیفزاییم.

عبابافها با بیان اینکه تحریم یک تیغ دو لبه است، تشریح کرد: با تحریم راحت‌تر می‌توانیم محصولات خود را بفروشیم؛ چون با وجود تحریم‌ها مدیران و مسئولان دیگر به سمت خرید اجناس خارجی نمی‌روند و مجبور می‌شوند به سراغ محصولات داخلی بیایند. البته من به فضای باز و رقابتی میان تولیدکنندگان خارجی و داخلی اعتقاد دارم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این بوده است که محصولی که تولید شده قابل رقابت باشد. در حال حاضر در شرایط تحریم با مشکل تأمین قطعات مواجه هستیم، حواله ارز، تأمین ارز، تغییر و بی‌ثباتی نرخ ارز و تغییر شدید قیمت‌ها از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. همین امر باعث شده ما ضررهای زیادی را متحمل شویم. باید حمایت‌ها و دیدگاه‌ها درست باشد تا در شرایط سالم و اقتصادی فعالیت کنیم.

اندر مشکلات واحدهای دانش‌بنیان

وی با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای دانش‌بنیان بسیار است، تصریح کرد: ناپایداری سیاسی و اقتصادی از جمله موانع شرکت‌های دانش‌بنیان است وقتی نرخ ارز از ۴۰۰۰  تومان به ۱۲ هزار تومان می‌رسد این افزایش قیمت تمام معادلات را برهم می‌زند.

عبابافها خاطرنشان کرد: بیمه، دارایی و ارزش‌افزوده از دیگر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است اما تا به امروز خوشبختانه هیچ بدهی به بیمه و دارایی نداشته‌ایم ولی فشارهای موجود از سوی دستگاه‌های مربوطه بسیار است و اگر پرداخت‌ها با یک روز تأخیر انجام شود جریمه‌های بسیاری اعمال می‌شود. البته لازم به ذکر است که اکثر قراردادهای ما با نهادهای دولتی است و مطالبات بسیاری از آنان داریم.

وی اشاره کرد: سال ۸۹ برای صادرات محصول یک شعبه در کشور عراق اقدام کردیم و چند پروژه کوچک نیز گرفتیم ولی متأسفانه به علت حضور داعش در عراق این شعبه را رها کردیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان البرز میکروسیستم اعلام کرد: هدف نخست ما ارائه محصول به تمام شرکت‌های داخل کشور است و سپس تلاش می‌کنیم در سال جاری صادرات محصولات خود را محقق کنیم و در این حوزه فعال‌تر وارد شویم.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند