حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.9
1315 بازديد

رکود بازار کاشی و سرامیک در برابر تولید سه برابری نیاز داخلی

رکود بازار کاشی و سرامیک در برابر تولید سه برابری نیاز داخلی

در سال‌های اخیر تولید کاشی و سرامیک در کشور گسترش بسیاری داشته است و کارخانجات و تولیدی‌ها بسیاری پا به عرصه گذاشته‌اند که با توجه به عدم سازمان دهی مناسب آنها، تولیدات آنها تا به امروز به عنوان مازاد مصرف کنندگان داخلی به کشورهای خارجی صادر می‌گردید با از دست دادن بازارهای صادراتی کاشی و سرامیک در یک سال اخیر بسیاری از این تولیدی‌ها مجبور به تعدیل نیرو و گاها توقف تولید گردیدند در همین راستا بهنام عزیز‌زاده دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک گفت: آنچه برای سیمان در حال اتفاق افتادن است، برای صنعت سرامیک هم دارد تکرار می‌شود. ما بارها اعلام کردیم که اکنون ظرفیت ما ۷۰۰ میلیون متر مربع است. در حالی که برای ۵۰ درصد این رقم فقط بازار داریم.
عزیز‌زاده افزود: در این باره حتی به وزارت صنعت نامه زدیم که تعدد تولیدکنندگان و محدودیت در صادرات به دلایل شرایط سیاسی باعث شده که واحدها تعطیل شوند اما بازهم می‌بینیم که دارند مجوز می‌دهند.

از دست دادن بازار صادراتی کاشی و سرامیک

عزیز‌زاده در خصوص وضعیت فعالین حوزه کاشی و سرامیک در سال ۹۷ گفت: با وجود اینکه تولیدات ما صادرات‌محور است، انتظار همگان این بود که وضعیت خوبی داشته باشیم اما سال گذشته سال بسیار سختی برای ما بود. تعدد بخشنامه‌های بانک مرکزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را سردرگم کرد. متاسفانه در هنگام صدور این بخشنامه‌ها هیچ نگاه کارشناسی وجود نداشت و آنقدر این بلاتکلیفی ادامه داشت که صادرکنندگان تصمیم گرفتند هیچ کاری انجام ندهند و برای مدتی از بازار دور شوند و عملا کار را در اختیار دلال‌ها قرار دادند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر این غیبت باعث شد که ما بازار خود را به خصوص در کشورهای همسایه از دست بدهیم. بانک مرکزی زمانی به پیمان‌سپاری ارزی تاکید داشت که ۹۰ درصد صادرات ما به عراق و افغانستان به صورت ریالی بود ولی از ما دلار و یورو می‌خواستند.

تامین مواد اولیه دغدغه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک گفت: ما به لحاظ کمی در سال ۹۷ افزایش صادرات داشتیم اما به لحاظ کیفی در هر متر مربع، کاهش شدید قیمت را تجربه کردیم. این در حالی است که مواد اولیه ما همچون جوهر چاپ و گلوله‌های سرامیکی به شدت افزایش قیمت پیدا کرده بود. به طور کلی در این سال به جای اینکه به فکر تولید باشیم بیشتر به فکر تامین مواد اولیه، مشکلات کارگری و نحوه پیمان‌سپاری ارزی بودیم.

کاهش قیمت صادرات کاشی و سرامیک

عزیززاده اضافه کرد: محدودیت در نقل و انتقالات بانکی باعث شده بود که نتوانیم مانند قبل به راحتی صادرات کنیم. اما با وجود همه این مشکلات به جای افزایش قیمت، کاهش قیمت داشتیم به طوری که در سال ۹۶ هر متر را چهار دلار صادر می‌کردیم اما امسال به ازای هر متر مربع دو دلار صادرات انجام دادیم!

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک تاکید کرد: آنچه برای صنعت سیمان در حال اتفاق افتادن است، برای صنعت کاشی و سرامیک هم دارد تکرار می‌شود. ما بارها اعلام کردیم که اکنون ظرفیت ما ۷۰۰ میلیون متر مربع است. در حالی که برای ۵۰ درصد این رقم فقط بازار داریم. حتی به وزارت صنعت نامه زدیم که تعدد تولیدکنندگان و محدودیت در صادرات به دلایل شرایط سیاسی باعث شده که واحدها تعطیل شوند اما بازهم دیدیم که هفته گذشته دو واحد جدید در یزد افتتاح شده و بزودی دو واحد بزرگ نیز در سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد.

عدم توجیه اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تولید کاشی و سرامیک جدید

وی اظهار داشت: ما از زمان ریاست آقای بهمنی در بانک مرکزی تا به امروز نامه زدیم به افرادی که می‌خواهند کارخانه تولید کاشی و سرامیک بزنند وام ندهند زیرا بازاری برای فروش محصولات نیست و حتی به صورت علمی و با عدد و رقم ثابت کردیم که امکان بازگشت سرمایه در این واحدها صفر است و اکنون تولید ما سه برابر مصرف داخلی است اما باز هم می‌بینیم که مجوز داده می‌شود و تازه وام‌های کلانی هم به آنها اهدا می‌شود. در حالی که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد. آیا غیر از این است که بانک برای دادن وام باید به دنبال توجیه اقتصادی باشد؟ این نشان می‌دهد که در هنگام گرفتن وام، معیارهای دیگری نیز به غیر از این موارد مطرح می‌شود و مهم است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند