حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.8
576 بازديد

شکوفایی صنعت کاشی و سرامیک با وجود مخالفت‌ها و انتقادها

شکوفایی صنعت کاشی و سرامیک با وجود مخالفت‌ها و انتقادها
کنکاش نسبت به راه اندازی، سیرتحول و پیشرفت واحدهای کاشی و سرامیک در میبد ریشه در خودباوری و توجه‌ صنعتگران این شهرستان به تلاش و دانش نوین دارد که نتیجه آن توسعه و شکوفایی این صنعت است.

صنعتی که با وجود مخالفت‌ها و انتقادها شکوفا شد 

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ خودباوری و توجه به دانش روز و استفاده از ظرفیت ‌های موجود، سنگ بنای بسیاری از کارهاست و نتیجه آن فراهم کردن فضایی در خانواده، شهر و جامعه برای تلاش و رونق کارآفرینی است.

روزگاری سنگ بنای کاشی در شهرستان ۹۸ هزار نفری میبد نهاده‌ شد که این منطقه از صنعت بی بهره بود، به جز یک کارخانه  که از سوی تعدادی جوانان برای کمپوت سازی دایر و بعدها اولین کارخانه کاشی میبد در کنار آن راه اندازی شد، واحد صنعتی دیگری نداشت.

البته زیلوبافی هم از جمله هنرهایی است که مردمان این دیار از سال ها قبل به آن مشغول بودند و از طریق آن امرار معاش می‌کردند.

اما همه زیلوباف نبودند، عده ای به کشاورزی، فروشندگی، تجارت و سایر کسب و کارها مشغول بودند و افرادی هم برای گذران امور زندگی  به استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کشورهای عربی از جمله کویت و امیرنشین دبی می رفتند و بیشتر به تولید نان مشغول بودند.

در این میان، فعالیت در حوزه سفال و سرامیک به صورت سنتی رواج داشت و هنرمندان این عرصه با پرداختن به این صنعت که حاصل دسترنج خود بود، کسب روزی حلال می‌کردند .

گفت و گو با کارگران اولین کارخانه کاشی و سرامیک میبد

این شهرستان آن روزها صنعتی که با علم روز عجین باشد، نداشت و به گفته اولین کارگران کارخانه های کاشی و سرامیک میبد و افراد مطلع، زمانی که فکر ایجاد این کارخانه مطرح شد تا راه اندازی اولین واحد و شروع به کار خط تولید چند سال طول کشید و کمتر کسی اعتماد می‌کرد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و بیشتر آن را کاری بیهوده می‌دانستند .

اما این صنعت با وجود موانع متعدد پا گرفت و به مرور زمان کارخانه‌های دیگری در این حوزه تاسیس شد به گونه‌ای که در حال حاضر از مسیر پل خورشید میبد( حدود سه کیلومتر) تا مرکز این شهر، تابلوها زیادی از شرکت های کاشی و سرامیک چشم ها را به خود جلب می کند.

در این میان اگر در هر جمعی صحبت از کاشی میبد می‌شد، نام «مسعود جندقی»  بر زبان‌ها جاری می شد در واقع او را پدر صنعت کاشی و سرامیک این منطقه می‌نامند، کسی که حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نیست.

جندقی اهل محله « بَشنیغان » میبد است که سنگ بنای نخستین کارخانه کاشی را با بهره‌گیری از علم روز بنا نهاد و در گذر زمان افرادی در این مسیر همراه و همگام او شدند، امروزه نام میبد همراه با زیلو، کاشی و سرامیک نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف مشهور است.

به گفته ماشاءالله کلانتر زاده یکی از بازنشستگان اولین واحد صنعتی کاشی و سرامیک میبد، این کارخانه با درایت و مدیریت جندقی و دیگر اعضای هیئت مدیره راه اندازی شد و شروع به کار آن تاثیر زیادی در زندگی مردم ایجاد کرد.

جذب بیکاران در کارخانه های کاشی و سرامیک

به گفته وی از هر خانواده‌ میبدی چند نفر به عنوان کارگر در کارخانه و دیگر شرکت‌هایی ( منظورش کارخانه کاشی و سرامیک است) که بعدها تاسیس شد مشغول به کار شدند و یا هستند که از این راه هزینه  زندگی خود را تامین می کنند.

وی که ۱۰ سال قبل بازنشسته شد و در حال حاضر همراه فرزندانش به امور بازرگانی مرتبط با کاشی و سرامیک فعالیت دارد، اظهارکرد : آن زمان کارخانه با پنج خط تولید و با پذیرش ۲۰۰ کارگر راه اندازی شد و به مرور زمان جذب کارگران محلی و سایر مناطق افزایش یافت .

این بازنشسته صنعت کاشی با اشاره به فعالیت دیگر واحدهای صنعتی در این حوزه، گفت: با راه اندازی دومین کارخانه کاشی، دامنه انتقادها و مخالفت افزایش یافت، با این وجود عده ای فکر نمی‌کردند که در آینده  شاهد شروع به کار کارخانه های متعدد کاشی و سرامیک در میبد باشند، روزگاری که منطقه را فقط با نام کاشی بشناسند.

همچنین محمدحسین آقایی دیگر بازنشسته صنعت کاشی میبد که به دلیل همسایگی با آقای جندقی از بیکاری گلایه داشت، به توصیه او در کارخانه مشغول کار شد .

وی که سال ۶۴ وارد این عرصه شد، گفت: اوایل یک سالن نیمه تمام و اتاقک نگهبانی به عنوان سایه بان برای استراحت کارگران مهیا شد.

وی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا، همانند کلانترزاده از کارخانه با عنوان « شرکت» یاد می کرد و گفت: همه فعالیت ها مرهون فکر و پیگیری اعضای هیئت مدیره بود، که با گذشت زمان افرادی به جمع آنها اضافه شدند و کارخانه با تعدادی کارگر شروع به کار کرد و به تدریج تعدادشان افزایش یافت.

به گفته وی اوایل همه به نوعی این کار( ساخت کارخانه کاشی و سرامیک ) را بی فایده می‌دانستند و به جای دلگرمی باعث ناامیدی و دلسردی فعالان و سرمایه گذاران این صنعت می‌شدند، به مرور زمان با پایان جنگ تحمیلی و بازگشت رزمندگان اسلام از جبهه ها، با توجه به نیاز جامعه به ایجاد اشتغال، کارخانه با ارز دولتی و عرضه سهام اقدام به جذب سرمایه مردم کرد و در حال حاضر فعال است.

یکی از فعالان حوزه صنعت کاشی میبد که در راه اندازی اولین کارخانه کاشی حضور داشت، گفت: سال ۶۴ موافقت اصولی واحد اخذ و با خرید تجهیزات کارهای ساخت پیگیری و آغاز شد.

سید ابوالفضل موسوی با اشاره به تامین تجهیزات و راه اندازی کارخانه که همراه با مشکلاتی بود، افزود: با تمامی مشکلات واحد یادشده راه‌اندازی شد و با رونق کارها و تاسیس کارخانه‌های کاشی  و سرامیک، فعالیت ها در سطح گسترده‌ای ادامه یافت.

فعالیت ۳۸ واحد کاشی و سرامیک در میبد

همچنین رییس اداره صنعت، معدن و تجارت( صمت) میبد با اشاره به فعالیت  ۳۸ کارخانه کاشی و سرامیک در این شهرستان گفت : در حال حاضر این صنعت در شرایط مطلوبی قرار دارد، سرمایه گذای و فعالیت در این بخش مقرون به صرفه و عاملی برای رونق اقتصاد شده است.

حجت الله خلیلی تعداد شاغلان حوزه کاشی را حدود ۱۲ هزار نفر برشمرد که با احتساب افراد زیرپوشش این تعداد کارگر، زندگی بیش از نیمی از جمعیت میبد به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به کارخانه های کاشی و سرامیک و واحدهای وابسته به آن است.

همچنین به گفته مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد، راه‌اندازی اولین کارخانه کاشی از سال ۶۲ آغاز و تا سال ۶۸ طول کشید و پس از چند صباحی این صنعت در شهرستان رونق گرفت.

محمد رضا ماندگاری  تصریح کرد : به واسطه ارائه عملکرد خوب اولین گروه سرمایه گذاران و بنیانگذاران کارخانه، آنها  اعتماد مردم را به خوبی جلب کردند و با توجه به سودآوری، به مرور زمان شاهد توسعه و رونق آن هستیم.

وی دیگر عوامل موفقیت و رشد صنعت کاشی و سرامیک در میبد را صرفه اقتصادی و ارتقای سطح دانش فنی، همراه با بومی سازی آن ذکر کرد.

به گفته وی دفتر شهرک صنعتی سال ۶۹ تاسیس شد، وسعت شهرک ۴۳۶ هکتار است که علاوه بر محدوده در خارج آن، کارخانه های مختلفی مستقر شد.

مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد تعداد کارخانه های کاشی و سرامیک را که تولید کننده حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاشی استان است،  ۳۸ واحد با حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی ذکر کرد.

البته در کنار کارخانه های کاشی و سرامیک صنایع جانبی نظیر گلوله‌سازی و کارتن‌سازی ایجاد و زمینه اشتغال افراد زیادی فراهم شد.

پدر کاشی و سرامیک میبد نام منطقه را پر آوازه کرد

مسعود جندقی با تیزبینی و درایت خود حوزه‌های علم و صنعت را در همکاری با ساخت دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دولتی در شهرستان میبد به هم گره زد.

هم اکنون نام بسیاری از افراد خیر در ارتباط با این صنعت گره خورده و امروز بیشتر خیران بیمارستان میبد از سهامداران  و اعضای هیات مدیره شرکت های کاشی و سرامیک هستند.

میبد شهری صنعتی، تجاری و گردشگری است که بناهای منحصر به فرد تاریخی از جمله نارین قلعه را در خود جای داده است.

این منطقه در مسیر جاده ترانزیتی تهران - بندرعباس، کرمان، زاهدان و ایرانشهر قرار دارد و به عبارتی نقش کلیدی در ارتباط استان های جنوبی به شمال، شرق به غرب و بالعکس را دارد.

حضور ۱۷ هزار نفر در بخش صنعت 

همچنین ۱۷ هزار نفر در ۳۶۷ واحد تولیدی و صنعتی  میبد مشغول کار هستند که این افراد نقش زیادی در توسعه پایدار و شکوفایی اقتصاد این شهرستان در سطح ملی  و استان یزد دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۱۳ تیرماه  ۱۳۹۸  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) یزد با اشاره به تولید سالانه ۳۲۳ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در۷۶ واحد تولیدی گفت: ۵۰ طرح نیمه تمام این صنعت با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در استان در دست اجراست.

محمدرضا علمدار یزدی افزود: یزد با تولید نیمی از کاشی و سرامیک کشور ششمین تولید کننده این محصول در میان کشورهای دارای این صنعت است.

وی اضافه کرد: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۰۰ میلیون مترمربع به ظرفیت کاشی و سرامیک یزد اضافه و ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید نیز ایجاد می شود.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند