حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
2981 بازديد

بالا رفتن سود حاشیه کاشی و سرامیک در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات

بالا رفتن سود حاشیه کاشی و سرامیک در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات

گروه کاشی و سرامیک فعال در بازار، به طور کلی به ساخت وساز و مسکن گره خورده است و در صورت رونق ساخت و ساز ومسکن این صنعت در چرخه رونق قرار داشته و در صورت افول ساخت و ساز و رکود در بازار مسکن، شاهد کاهش فروش این شرکت هستیم. بازار مسکن طی چند سال اخیر در رکود به سر برده و در سال 97 به دلیل افزایش قیمت‌ها در اقتصاد ایران به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و شرایط تحریمی، قیمت مصالح ساختمانی همچون آهن، آلومینیوم، سیمان، گچ و غیره با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است. این افزایش قیمت به خرید کاشی و سرامیک رسیده است و منجر به افزایش قیمت محصولات این صنعت شده است. اما در پی افزایش قیمت محصولات نهایی شرکت، مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات بالا رفته که بسته به تغییرات درآمد و بهای تمام شده، حاشیه سود شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک تغییر کرده است.

کحافظ بالاترین درصد افزایش درآمد را رقم زد

بررسی درآمد شش شرکت گروه کاشی و سرامیک فعال در بازار بورس نشان می‌دهد، درآمد کلیه شرکت‌ها در سال 97 به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات افزایش یافته است و بیشترین درصد افزایش درآمد مربوط به شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ است. درآمد کحافظ از شش میلیارد تومان در سال 96 با رشد 228 درصدی به 21 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است. البته این شرکت در سال 96 زیان خالص 19 میلیارد تومانی شناسایی کرده است که در سال 97 به دلیل افزایش درآمد، زیان خالص شرکت با کاهش 40 درصدی همراه بوده و به 11 میلیارد تومان رسیده است.

کمترین میزان افزایش درآمد را در این گروه شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند دارد که درآمد شرکت از 120 میلیارد تومان در سال 96 با رشد 34 درصدی به 161 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است. سود خالص شرکت نیز از هشت میلیارد تومان در سال 1396 با رشد 157 درصدی به 21 میلیارد تومان رسیده است.

کپارس بالاترین درصد افزایش سود خالص را به خود اختصاص داد

با توجه به افزایش درآمدها شرکت کاشی پارس با افزایش 427 درصدی حاشیه سود خالص، بالاترین درصد افزایش سود خالص را به خود اختصاص داده است. کاشی سرامیک در سال 96 درآمد 57 میلیارد تومانی ساخته است که درامد شرکت با رشد 75 درصدی به 100 میلیارد تومان رسیده است و سود خالص کپارس از سه میلیارد تومان در سال 1396 با رشد 427 درصدی به 15 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.

زیان خالص کسعدی به سود خالص تبدیل شد

در گروه کاشی و سرامیک، تغییرات سود خالص شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی قابل توجه است.  کسعدی در سال 96 درآمد 28 میلیارد تومانی ساخته است که در سال 97 درآمد شرکت با رشد 75 درصدی به 65 میلیارد تومالن رسیده است. کسعدی در سال مالی 96 زیان خالص دو میلیارد تومانی شناسایی کرده است که زیان شرکت در سال 97 به سود خالص تبدیل شده است و با رشد 395 ردصدی به سود خالص شش میلیارد تومانی رسیده است.

افزایش نرخ فروش محصولات منجر به بالا رفتن حاشیه سود خالص شرکت‌های کاشی و سرامیک شد

با توجه به تغییرات درآمد و سود خالص شرکت‌ها و تغییرات بهای تمام شده شرکت‌های کاشی و سرامیک، تغییرات حاشیه سود خالص نیز قابل توجه است. بررسی حاشیه سود خالص شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، همراه با افزایش درامدها و افزایش سود خالص شرکت‌های این گروه، حاشیه سود شرکت‌ها نیز افزایش یافته است. بالاترین میزان افزایش حاشیه سود خالص مربوط به کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ ایت. البته این نکته را باید در نظر داشت که کحافظ در سال 97 زیان خالص شناسایی کرده است. اما زیان خالص شرکت کاهشی بوده است و موجب شده است روند تغییر حاشیه سود خالص مثبت ارزیابی شود. اما بالاترین درصد افزایش سود خالص تغییر حاشیه سود خالص کسعدی است که از زیان خالص به سمت سود خالص حرکت کرده است. حاشیه سود خالص منفی هفت درصد شرکت به حاشیه سود مثبت 10 درصد رسیده است و تغییر 17 درصدی داشته است.

بنابراین اثرات افزایش نرخ فروش محصولات کاشی لند مثبت ارزیابی می‌شود و موجب افزایش حاشیه سود خالص این شرکت‌ها شده است. امید به بهیود و رونق اقتصادی کشور و افزایش ساخت و ساز موجب بالا رفتن فروش مقداری شرکت‌ها و افزایش درآمد می‌شود. همچنین با توجه به شرایط ساخت و ساز در کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه می‌تواند شرایط را برای افزایش صادرات فراهم کند که در این میان سیاست‌های وراداتی و تعرفه‌ای کشورهای مقصد در میزان صادرات اثرگذار است. با توجه به سطح بالای کیفی محصولات صنعت کاشی و سرامیک و رقابت‌پذیر بودن شرکت‌های خارجی از این حیث مشکلی نداشته و می‌تواند در بازار صادراتی نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند